#11 Google Business.mp3
Hej, det er Annie. I dag vil jeg gerne tale lidt med dig om Google My Business. Jeg har sagt det før, og måske sådan lidt henkastet, at jeg siger det lige igen. Det er simpelthen så vigtigt at bruge sine kræfter på markedsføringen rigtigt.
Og det kan være så fristende at lave opslag på Instagram og TikTok og alt muligt andet, og få en frygtelig masse likes og visninger på det, men det er bare slet ikke nødvendigvis det, der giver penge i kassen. Og det er i hvert fald ikke noget, der virker på autopilot, fordi de ting bliver væk eller er ubrugelige.
Jeg vil som et eksempel, så lavede vi på, jeg tror det var 14 dage, 16,5 millioner visninger på TikTok. Og det tjente vi 0 kroner på.
Så det er slet ikke de kræfter værd. Og derfor vil jeg gerne lige tale til dig, der har en lokal butik. Fordi en ting er, at du måske har lyttet til det her og er blevet inspireret til at have nogle online produkter, og det kan du også sagtens have.
Men har du en lokal forretning, en klinik, en butik, noget hvor du gerne vil have, at kunderne kommer til dig, så er der altså et sted, jeg vil anbefale, at du laver din markedsføring primært.
altså det vigtigste, du kan gøre for din forretning, før du overhovedet behøver at gå i gang med at tænke på at lave en Facebook-side, eller en hjemmeside, så vigtigt er det her. Og det er, at du går ind og laver en businesskonto på Google. Det hedder enten google.com skråstrejt business,
altså B-U-S-I-N-E-S-S, eller business.google.com Uanset om du gør det ene eller andet, så ender du det rigtige sted. Du skal logge ind, og så skal du starte med at lave et navn til din virksomhed.
Grunden til, at jeg lige siger det her med navn til virksomheden, det er fordi, at du skal selvfølgelig, ifølge Googles regler, så skal du kalde din virksomhed det her inde i Google Business, som den også hedder i CVR-registeret, altså dit navn.
Så hvis du nu hedder JHS elektronik Jamen så er det det du skal kalde den Med hænd Det vil være en skide god idé At du også tilføjer noget af det du ved
At folk de leder efter for at finde dig Så hedder du JHS elektronik Så vil jeg kalde mig selv JHS elektronik Elektronik elektrikker I Aarhus og Aarhus Eller hvad det nu er
Fordi hvis folk de så leder efter elektrikker Aarhus Så finder de stadigvæk dig Selvom de ikke ved at at du yder i Aarhus Elektronik. Så det er jo en rigtig god idé i titlen af din butik at få det, som folk de søger efter.
Og nu er der faktisk lige en lille finte i det her, fordi det må man jo ikke. Og det vil så også sige, at hvis du går ind og søger på Elektriker Aarhus og finder, eller tandlæge i Viborg, eller hvad det nu er, der ligesom er din afdeling fysioterapi i slagelse,
hvis du så ser, at din konkurrent har gjort det her, at de faktisk har snydt og kaldt sig fysioterapi i slagelse, selvom de faktisk hedder noget andet, så kan du klikke på dem og anmelde dem til Google, og så får de slettet, at de hedder fysioterapi i slagelse,
de må kun hedde deres egen rigtige titel, og så ryger du højere op, fordi du har snydt, og de ikke ved, at det er det, der er sket. Men jeg vil i hvert fald anbefale dig at sørge for, at du får et godt navn i Google Business, som er præcis det navn, som passer på dig.
Så kommer du ind i Google, og så kan du vælge mellem, om du er en online forretning, en lokal butik eller en servicevirksomhed, hvor du tager ud til kunderne. Nu går vi lige ud fra, at du er en lokal butik, fordi det er dig, der har ekstra, ekstra god gavn af Google, men alle har glæde af Google.
Når du kommer ind i Google, du skal vælge en kategori, du kan fx være fysioterapeut, eller whatever, der er din kategori, du skal give navn og adresse og telefonnummer, og du bliver guidet igennem hele det her, alle de her ting, der er med Google,
så forsørg for det, få din primære kategori på, og et rigtig godt, altså kombinér endelig, endelig dit navn med noget, som folk de søger på, sådan at hvis du hedder Byens Tænder, så kan du godt kalde dig selv for Tandlæge i Odense.
Bare sådan at, eller Tandlæge Odense Fyld, fordi hvis så folk de søger på Tandlæge Fyld, så dukker du også op. Så det vil jeg anbefale dig. Det næste, det er så, at du skal simpelthen virkelig bruge tid og ressourcer på den her Google-profil. Fordi herinde, der kan du putte nogle billeder af klinikken, smilende mennesker, glade kunder, facaden, så man kan kende den.
Der er en kategori til spørgsmål og svar. Skriv endelig det mest almindelige spørgsmål, du får, og din svar herinde. Fordi det bliver også gjort sådan, at når folk søger på et eller andet, der hedder, hvor lang tid tager det at få lavet en krone på en tand.
Jamen, hvis det ligger i din, så vil du dukke op, som en af dem, Google ved, vil kunne hjælpe med det her. Så det er simpelthen så vigtigt, at du også får udfyldt kategorien med spørgsmål og svar. Det er også en rigtig god idé, at du selvfølgelig får dine åbningstider på, super vigtigt,
din adresse, super, super vigtigt, fordi det betyder jo også, at når folk de fleste, der søger en lokal
forretning, som en masseur, eller en tandlæger, eller en elektriker, eller hvad det er, de leder jo efter noget, der er i nærheden, og de leder faktisk inde i Google Maps. Så det er det næste. Og når du har billeder på, og folk, de så søger efter en elektriker
i nærheden, jamen, så kommer der jo også billeder for din forretning, så du bliver meget mere synlig i Google-søgningerne. En anden ting, du også kan få på inde i Google, det er, at du kan lave links til, hvor man kan lave bookinger. Det vil sige, har du et bookingsystem, så sørg nu endelig for, at du inde i Google har tilføjet et link til din booking-knap i Google,
sådan at når du er inde i Google, så kan du trykke ring op, gå til hjemmesiden, sende en mail, book med det samme. Og så er der simpelthen en booking-knap, sådan at folk kan blive ude i Google og komme direkte til din booking. For Google kan jo godt lide, at det hele ligger der,
og at man ikke skal lægge råd rundt, fordi hvis folk de booker en tid direkte fra denne her søgning, så kan Google jo også se, at det her har været det rigtige at vise til folk, fordi Google vil jo gerne, at det resultat, vi får, det er det bedst mulige. Så hvis folk de får et resultat, og så siger,
nej, nej, det var slet ikke det, jeg klikker væk fra det igen, så vil Google være med at vise det til folk. Men hvis man søger på fysioterapi i nærheden, og man trykker på Googles booking-knap, så tænker Google, at her rendte jeg rigtigt.
Det var lige præcis det, de ledte efter, og så ryger du højere op. Og så sidst, men ikke mindst, super, super vigtigt. Du skal også have anmeldelser inde i Google. Du skal have nogen til at lave, give dig fem stjerner og skrive en anmeldelse. Og det er vigtigere end Trustpilot for lokale butikker, det synes jeg i hvert fald,
fordi det er sjældent, at du så bagefter, når du har fundet et eller andet, går ind og leder i Trustpilot. Folk tænker ikke på at kontrollere, hvad siger folk i Trustpilot, men hvis de leder efter en fysioterapi, og der dukker syv forskellige op,
og de kan se, at en af dem har bare fået virkelig mange gode anmeldelser, så er det en no-brainer. Det er den, man tager. Det er den, der står øverst. Det er der, hvor man kan se de her flotte, gode stjerner, så det er simpelthen så vigtigt.
Gode billeder, god titel, man kan søge på. Udfyld alle felter. Lav en booking knap. Lav et spørgsmål og svar kategori, og sørg for, at der er
anmeldelser. Selvom der kun er en eneste anmeldelse på en butik, eller en klinik, eller en salon, så kommer den højere op, den bliver listet bedre, og stjernerne kommer frem, de bliver synlige,
også selvom det bare er din nabo eller din mor, der har givet den den her ene anmeldelse. Så lige så snart du har oprettet din butik, lad den ikke stå uden anmeldelser. Put bare en enkelt på, sørg for, at der kommer noget, det kommer til at gøre en rigtig stor forskel.
Og hvis du vil gøre en forskel for mig, og du tænker, det er sgu alligevel nogle gode råd, jeg får, Jeg vil gerne støtte Annie. Hvordan kan jeg gøre det? Så det, du kan gøre for mig lige nu, det er enten at gå ind og tilmelde dig på min hjemmeside handel.dk.
Der har jeg lavet et login, hvor du kan få gratis ressourcer. Hvad vi nu har at svare på spørgsmål, og så er det noget til hver eneste episode. Det kan du gøre herinde. Det koster kun din e-mailadress. Men jeg kunne også virkelig godt tænke mig, hvis du vil anmelde den her podcast. Så der,
hvor du lytter, hvis du har mulighed for at give den fem stjerner, helst en stjerne, bare lad være. Det er jeg slet ikke interesseret i. Men vil du give mig en god anmeldelse, og også gerne skrive et par ord til, hvem kan få udbyttet det her? Hvorfor er det her en god podcast?
Serien er, at der skal ikke ret mange anmeldelser til, før jeg også bliver mere synlig for andre mennesker. Så hvis du tænker, den her, den tror jeg, at der er andre, der kan få glæde af, så vil jeg være så taknemmelig for, at du
lige vil give den nogle stjerner og en anmeldelse, fordi så er der større sandsynlighed for, at jeg bliver fundet af andre, og det er det, jeg allerhelst vil. Tusind tak, fordi du lyttede med.